Champagnehuis Piper-Heidsieck werkt samen met de Naamse cocktailbar Botanical by Alfonse om een unieke, op maat gemaakte cuvée te creëren.

Nadat Piper-Heidsieck al eerder samenwerkte met enkele grote namen uit de Belgische gastronomie om een eigen Essentiel By champagne te cocreëren, slaat het deze keer de handen in elkaar met Valentin en Charlie, het bruisende duo achter cocktailbar Botanical by Alfonse.

Valentin Norberg staat bekend om zijn cocktails met intense, complexe en perfect uitgebalanceerde aroma's. Elke maand opnieuw ontwikkelt hij nieuwe, gedurfde creaties die de seizoenen respecteren. Piper-Heidsieck nodigde de mixologist uit om zijn eigen Essentiel By Alfonse te creëren. En dat samen met Emilien Boutillat, de getalenteerde Chef de Caves van Piper-Heidsieck. Waarop een trotse Norberg zijn shaker met veel plezier inruilde voor een glas champagne. ​

De cuvée Essentiel belichaamt de karakteristieke stijl van Piper-Heidsieck. Complex, fris en uitgebalanceerd. Het profiel ervan beantwoordt zelfs aan de verwachtingen van de meest veeleisende topchefs en wijnkenners. Hoe de cuvée Essentiel die status van ideale tafelgenoot voor je culinaire diner bereikte? Door een subtiele combinatie van drie druivensoorten, een Extra-Brut dosering en een lange rijping in de Piper-Heidsieck kelders. Want zo werd de gastronomische champagne met toetsen van pruimen, brioche, pompelmoes en honing gecreëerd.

Piper-Heidsieck riep Essentiel By in het leven om zijn culinaire partners nog beter te kunnen ondersteunen. Het initiatief biedt culinaire professionals, topchefs en sommeliers een oplossing op maat aan. Want het geeft ze de kans om hun eigen dosering – en dus ook hun eigen, unieke cuvée Essentiel – te creëren. Voor Emilien Boutillat, Chef de Caves bij Piper-Heidsieck, is "de dosering, de stap in het sublimatieproces die de blend van een champagne bepaalt, vergelijkbaar met de fase waarin de chef-kok zijn gerecht perfectioneert met de juiste kruiding.

Na eerdere samenwerkingen met Francesco Ravo van Pharmacie Anglaise en de Antwerpse horeca-ondernemer Kasper Stuart heeft het champagnehuis zijn Essentiel By cuvée nu toevertrouwd aan Valentin Norberg. Norberg is het creatieve brein achter het Naamse cocktailconcept Botanical by Alfonse. Samen met zijn partner en zakenpartner, Charlie Guilliams, lanceerde hij Botanical by Alfonse en de eigenzinnige kruidenierszaak Liquorette, twee succesvolle concepten die Namen doen bruisen.

Terwijl Valentin met spirits jongleert, jongleert Charlie met woorden. Ze deelt hun verhaal en de creaties van haar geliefde online, waar ze erg gesmaakt worden door hun community. Daarnaast deelt het koppel ook de zin om te ondernemen en de passie voor entertainen. De twee vormen een bruisend duo. En net dat kon ook Piper-Hiedsieck wel bekoren. Waarop het champagnehuis het stel uitnodigde om af te zakken naar Reims en hun eigen cuvée Essentiel By Alfonse te creëren.

EEN SPRANKELEND JAAR!

Samenwerken met een groot champagnehuis om je eigen cuvée samen te stellen, het was een droom die werkelijkheid werd voor Valentin. De mixologist trok in januari 2022 dan ook met een hoofd vol ideeën en een sprankel in zijn ogen naar Reims, vergezeld van zijn wederhelft. Klaar om de geheimen van Piper-Heidsieck te ontdekken. Hun jaar begon alvast veelbelovend. Na een uitgebreid bezoek aan de iconische plek ontmoette het duo Emilien Boutillat, de ingenieuze Chef de Caves van Piper-Heidsieck. Hij deelde zijn ervaring, kennis en knowhow, bracht Valentin de kunst van het mengen bij en hielp hem zijn karakteristieke cuvée uit te werken. Wat volgde waren twee intensieve dagen vol proeven en gedachten uitwisselen om de perfecte dosering te vinden. Twee dagen waarin het instinct, de neus en het smaakpalet van de twee op volle toeren draaiden. Valentin had de specifieke aroma's die hij in zijn Essentiel By Alfonse cuvée wilde verwerken al in zijn hoofd. De barman had immers al ervaring met bubbels. Hij verwerkt ze niet alleen in zijn cocktails, maar drinkt ook graag champagne. Zijn ideale champagne is er één met tonen van geroosterd brood en een subtiele zuurgraad. Hij creëerde Essentiel By Alfonse dan ook naar dit beeld: delicaat, vol durf en ronduit heerlijk. Je kan zijn verfijnde cuvée vanaf nu ook proeven in Botanical by Alfonse en Liquorette en online via de webshop

🍾 ESSENTIEL BY ALFONSE!

Piper-Heidsieck Essentiel By Alfonse heeft een rijk en complex aroma. De precisie en het evenwicht van de champagne weerspiegelen Valentins wereld en zijn uitzonderlijke mixtalent. Royale aroma’s van witte perzik, brioche en pompelmoes gaan over in zachte toetsen van melk. Een vleugje geroosterde amandelen maakt het smaakprofiel af. Het mondgevoel is romig en elegant, terwijl de afdronk eindigt met een minerale noot.

• 47% Pinot Noir 31% Meunier 22% Chardonnay
  • Liqueur: Chardonnay Vertus 2009
  • Dosering: 5g/L
  • Basisjaar: 2014
  • Jaar van botteling : 2015
  • Dégorgement: juni 2022
  • Verkooprijs bij Botanical by Alfonse en Liquorette: 57 €

HET CHAMPAGNEHUIS PIPER-HEIDSIECK

Piper-Heidsieck werd opgericht in 1785. Het champagnehuis dankt zijn wereldwijde succes aan zijn durf, leiderschap en pioniersgeest. Innovatie stond – en staat er nog altijd – centraal. Als gecertificeerd B Corp-bedrijf zet Piper-Heidsieck zich in voor een inclusieve, rechtvaardige en duurzame toekomst voor zowel het hele ecosysteem, als de ondernemersgemeenschap die gelinkt zijn aan de productie. En dat door te blijven innoveren en verbeteren. Het is de drijfveer van elke generatie die aan het hoofd staat van het champagnehuis. Het spreekt dan ook al eeuwenlang tot de verbeelding. Bovendien heeft het op basis van zijn uitmuntende champagnes ook een stevige internationale reputatie opgebouwd en draagt het nu de titel van meest bekroonde Champagnehuis van de eeuw*. Sinds 2018 werkt Piper-Heidsieck samen met Emilien Boutillat, een van de jongste Chefs de Caves in de champagnestreek. Hij draagt de verantwoordelijkheid om de unieke filosofie van Piper-Heidsieck te bewaken en schrijft mee aan het volgende, duurzame hoofdstuk van het champagnehuis.

Piper-Heidsieck blijft investeren om de kwaliteit en de authenticiteit van zijn wijnen te verbeteren. Een aanpak die de wijngaarden in 2015 een VDC en HVE** certificering opleverde. Het champagnehuis streeft echter ook naar een positieve impact op het milieu. Een missie die het kracht bijzette door in 2022 lid te worden van de IWCA***. In datzelfde jaar werd Piper-Heidsieck ook B Corp gecertificeerd. Daarmee trad het toe tot een wereldwijde gemeenschap van bedrijven die streven naar een positieve impact op de maatschappij en het milieu. De certificering weerspiegelt de ethische overtuigingen van het bedrijf en de durf waarmee het die nastreeft. Als voorvechter van de kunst en in het bijzonder van de film, steunt Piper-Heidsieck opkomende talenten uit de hele wereld en verschillende non-profitorganisaties die zich inzetten voor zaken die het champagnehuis nauw aan het hart liggen. Vandaag blijft het champagnehuis bestaande conventies uitdagen, waarmee het trouw blijft aan zijn eigen innovatieve natuur en identiteit. Piper-Heidsieck wordt in meer dan 100 landen geschonken. Elke zes seconden wordt er ergens ter wereld een fles geopend.

* De Chefs de Caves van Piper-Heidsieck zijn door de jury van de International Wine Challenge bekroond bekroond met de prestigieuze titel "Sparkling Winemaker of the Year" in 2004, 2007, 2008, 2010, 2011, 2012, 2013 en 2021

** VDC: duurzame wijnbouw in de Champagne / HVE: hoge ecologische waarde

*** IWCA : International Wineries for Climate Action

#PiperHeidsieck #BetterWithPiper #BCORP

Beeldmateriaal kan je downloaden in de newsroom van Piper-Heidsieck.

Voor meer informatie, contacteer:

Persberichten in je mailbox

Over Piper-Heidsieck